5 en 6 TSO Defensie en veiligheid

*5 en 6 TSO Defensie en Veiligheid

Aanmelden en inschrijven

De inschrijvingen voor schooljaar 2023-2024 voor het 2de, 3de, 4de, 5de, 6de en 7de jaar starten op maandag 17 april om 9 uur. De volgorde van aanmelden bepaalt of uw kind nog een plaats kan bemachtigen. De opleiding Defensie en Veiligheid was de voorbije jaren heel snel volzet. Wees er dus op tijd bij. Eenmaal aangemeld, zal de school contact opnemen om de inschrijving te finaliseren. (verdere info met link om aan te melden worden later toegevoegd aan deze website)

Infosessies: Is Defensie en Veiligheid iets voor jou? Volg zeker één van onderstaande infosessies vooraleer je in te schrijven.

• ONLINE – dinsdag 15 november. Algemene infosessie over de school, met extra uitleg voor Defensie en Veiligheid.
  • ONLINE - woensdag 22 februari - van 19 tot 20 uur specifiek voor 5 Defensie en Veiligheid
  • OPENSCHOOLAVOND - donderdag 30 maart 2023 - van 17u tot 20u met aparte infosessies over Defensie en Veiligheid
  • Online aanmelden/inschrijven vanaf 17 april online. (verdere info volgt)
  • INFOSESSIE en INSCHRIJVEN op school - donderdag 20 april 2023 - 17u tot 19u voor 5 Defensie en Veiligheid. Alle leerlingen die online hebben aangemeld nodigen we die avond uit om de inschrijving te finaliseren.
  • INFOSESSIE en INSCHRIJVEN op school – maandag 22 mei 2023 - 17u tot 19u voor 5 Defensie en Veiligheid.

Waarom kiezen voor Defensie en Veiligheid?

Droom je van een toekomst als militair, politieagent, brandweerman, cipier of bewakingsagent? Ben je sportief, stressbestendig én een teamplayer? Dan is de studierichting Defensie en Veiligheid geknipt voor jou! Wie een getuigschrift van de 2e graad aso of tso, een blanco uittreksel uit het strafregister én een medisch geschiktheidsattest kan voorleggen, kan zich inschrijven!

Deze richting bereidt je voor op een carrière binnen de veiligheidssector, maar biedt je ook de mogelijkheid om verder te studeren. Het lessenrooster bestaat dan ook uit een basispakket algemene vakken (identiek aan de andere studierichtingen tso), 4 uur sport én heel wat specifieke, beroepsvoorbereidende vakken.

• Bewakingsagent: theoretische en praktijkgerichte voorbereiding op een job binnen de bewakingssector. Ben je aan het einde van het 6de jaar geslaagd voor alle onderdelen, dan behaal je het bekwaamheidsattest bewakingsagent en kan je direct aan de slag.
  • Defensie: Intensief opleidingsonderdeel waarin zowel de theorie als de praktijk aan bod komt. Zowel in het 5de als in het 6de jaar organiseren we een driedaagse bij defensie. Daarnaast brengen we bezoeken aan verschillende afdelingen en bieden we de mogelijkheid om vervroegde toelatingstesten af te leggen.
  • Brandweer: Theoretisch luik op onze campus en verschillende praktijkopleidingen op de brandweerschool. Ook binnen dit onderdeel kan je verschillende attesten behalen. Bovendien word je grondig begeleid bij het afleggen van de selectieproeven.
  • Penitentiair bewakingsagent (cipier): Kennismaking met het beroep van cipier. Je krijgt de nodige theorie, gekoppeld aan observatieactiviteiten en bezoeken. Aan het einde van de opleiding kan je via Selor solliciteren voor de job van penitentiair bewakingsassistent (PBA) in alle Belgische gevangenissen.
  • Politie: Kennismaking met het politieambt en voorbereiding op de toelatingsproeven en opleiding. Ook hier bieden we meerdere observatieactiviteiten.

Onze troeven

Experts

Onze leerkrachten weten waar ze het over hebben. Velen combineren een carrière bij defensie, de politie, de brandweer of in de bewakingssector met een (deeltijdse) lesopdracht. Daarnaast komen er heel wat gastsprekers uit diverse veiligheidssectoren op bezoek. Stuk voor stuk mensen die het klappen van de zweep kennen en hun ervaring graag met jou delen.

Kennismaking met de praktijk

We slopen de muren van het klaslokaal. Door middel van vier uur sport per week willen we je in vorm krijgen én je teamspirit aanwakkeren. Daarnaast trekken we er geregeld op uit om de praktijk te zien en er meteen zelf van te proeven. Zo bezoeken we onder andere een politiekazerne, een legerbasis, de luchthaven, de douane in de haven, verschillende bewakingsfirma’s, een brandweerkazerne, een gevangenis, een forensisch psychiatrisch centrum en zoveel meer. Waar mogelijk, doen we actief mee!

Wat nadien?

Je sluit het 6e jaar Defensie en Veiligheid af met een diploma secundair onderwijs, aangevuld met enkele waardevolle attesten zoals het algemeen bekwaamheidsattest bewakingsagent, het attest bedrijfseerstehulpverlening, verschillende brandweerattesten, enz. Deze richting vormt een goede voorbereiding op beroepen met een hoge werkzekerheid. Wie dat wil, kan dus onmiddellijk aan de slag binnen de bewakingssector. Daarnaast kan je ervoor kiezen om deel te nemen aan de selectieproeven voor defensie, politie, brandweer of PBA. Een derde optie is doorstromen naar een professionele (zoals integrale of maatschappelijke veiligheid) of academische bachelor. Vanuit deze richting kan je dus alle kanten op!

Infosessies of vragen?

Schrijf je in voor een online infomoment: Infomomenten tijdens SJ 2021-2022

Basisvorming

15 uur
Levensbeschouwing 2
Aardrijkskunde 1
Engels 2
Frans 2
Geschiedenis 1
LO 2
Nederlands 3
Wiskunde 2

Specifiek deel

15 uur
Veiligheidstechnieken (recht, bewakingstechnieken, veiligheidstechnieken, brandweer, militaire vorming, politie, PB, conflicthantering, communicatie, cultuurinzicht en diversiteit, ...) 8
Filosofie 1
Gedragswetenschappen 1
Biologie (sportwetenschappen) 1
Sport 4

Complementair gedeelte

4 uur

Veiligheidstechnieken 2
Burgerschap 1
Frans/Engels 1

Wil je graag meer informatie of wil je graag inschrijven voor Denfensie en veiligheid?