Maatschappij en Welzijn

2A Maatschappij en Welzijn

In het eerste jaar van Campus Lyceum zetten we in op de talenten van de leerlingen via modules. In het tweede jaar kies je een basisoptie. Samen met je leerkrachten ga je met jouw talenten aan de slag om je maximaal voor te bereiden op de vele studiemogelijkheden in de tweede en derde graad.

Ben je geboeid door de mens en zijn milieu? Ben je sociaal voelend en wil je je sociale vaardigheden verder ontwikkelen? De richting ‘Maatschappij en Welzijn’ is geknipt voor jou!

Je bestudeert de mens en zijn omgeving en een aantal wetmatigheden uit de wetenschap en techniek. Je verneemt meer over de drie componenten van deze basisoptie: de sociale, de technische en de algemeen vormende.

Bovendien krijg je een uitgebreide inleiding op enkele belangrijke begrippen op het vlak van lichaamshygiëne en voeding. Je ontdekt de basis van de voedingsleer, zoals voedingsmiddelen en stoffen, het verband met de gezondheid en hoe je een evenwichtige maaltijd samenstelt. Daarnaast ga je aan de slag in de keuken, waar je enkele bereidingen leert, ontdekt welke toestellen je er allemaal vindt en hoe je ongelukken kan voorkomen.

De optie Maatschappij en Welzijn is een voorbereiding op een studierichting in de 2de graad. Deze basisoptie richt zich tot leerlingen die sociaal voelend zijn en hun sociale vaardigheden verder willen ontwikkelen.

Lessentabel (wordt nog aangepast omwille van de nieuwe eindtermen)

Levensbeschouwelijk vak

Plastische opvoeding

Burgerschap

BASISOPTIE en Remediëring, verbreding en verdieping

5 + 2

Maatschappij en welzijn

Remediëring, verbreding en verdieping

Totaal aantal lesuren

Wenst u meer informatie over onze studierichtingen?