7 Se-n-se Leefgroepenwerking

Droom je ervan om in 1 jaar opvoeder of begeleider te worden? Geeft het je veel voldoening om kinderen en mensen met en zonder een beperking te ondersteunen in hun zelfontplooiing? Werk je graag samen met anderen in een team? Dan is leefgroepenwerking de ideale opleiding voor jou!

Je kan instappen in september of februari. Dit jaar is het ideale vervolg op een TSO-opleiding in het studiegebied Personenzorg (Sociale en technische wetenschappen) of een BSO-opleiding kinder- of bejaardenzorg, maar dit is geen voorwaarde om in deze richting in te stappen. Ook als je uit een ander studiegebied komt, kan je met de juiste motivatie bij ons terecht. Of is je studie in het hoger onderwijs tegengevallen en wil je toch snel het werkveld instappen? Volg dan de 1-jarige opleiding leefgroepenwerking.

Onze opleiding is competentiegericht, dat wil zeggen dat je voortdurend sleutelt aan je kennis, vaardigheden en attitudes die vereist zijn in de job. Wij bieden jou een boeiende en praktijkgerichte opleiding in twee modules. Elke module bestaat uit een blok theorie en 8 weken stage. De leerinhouden zijn geclusterd in vier thema’s met projecten in functie van het verwerven van de vereiste competenties. Na elk project wordt jouw kennis over de theorie en de praktijk getoetst via een schriftelijk en praktijkexamen. Door samenwerking, zelfverantwoordelijkheid en reflectie neem je je leerproces in eigen handen. Je leert hoe je kinderen en jongeren en personen met een beperking kan ondersteunen en hun levenskwaliteit kan verbeteren. Tijdens de twee stages van telkens 8 weken, groei je uit tot een opvoeder/begeleider die bewust en zelfstandig handelt. Je proeft zo van het beroepsleven en ontdekt waar jouw talenten en passie liggen. Na de twee modules ben je klaar voor het werkveld!

Na afloop van deze opleiding krijg je een getuigschrift van opvoeder klasse 2a, waardoor je meteen aan het werk kan. De zorgsector is vandaag nog altijd een knelpuntsector, waardoor je een hoge werkzekerheid hebt. Een professionele bacheloropleiding in een verwante richting (denk maar aan orthopedagogie of toegepaste psychologie) behoort ook tot de vervolgmogelijkheden, net als een andere se-n-se-opleiding.

BijlageGrootte
PDF-pictogram Word opvoeder in 1 jaar!187.8 KB

Instappen kan in september en januari.

Expressie

Opvoedkunde