2B Nestklas

Economie en organisatie - Maatschappij en welzijn

2B Nestklas

Ook in de B-stroom ligt de nadruk zo veel mogelijk op een brede basisvorming voor iedereen. In de nestklas leer je in een veilige en huiselijke leeromgeving plannen, samen leven, zelfstandig werken, ... Stap voor stap neem je je eigen leerproces in handen en bepaal je zelf wanneer je een opdracht uitvoert. Er is ook ruimte voor remediëring en uitbreiding op maat. In Nederlands en wiskunde wordt de belangrijkste leerstof van het basisonderwijs herhaald. Daarnaast krijg je veel techniek en praktijk.

Steek je graag de handen uit de mouwen? Wil je na het secundair onderwijs meteen de stap zetten naar de arbeidsmarkt? Kies dan in het tweede jaar voor de B-stroom en volg een beroepsvoorbereidend jaar. We zullen je voorbereiden op een arbeidsgerichte studierichting in de domeinen Economie en organisatie of Maatschappij en welzijn.

In de eerste graad B-stroom en in de tweede en derde graad BSO werken we met 'nestklassen', een aanpak waarbij we kiezen voor een huiselijke sfeer waarin je zelf je leerproces in handen neemt. Hiermee bieden we een antwoord op problemen als schoolmoeheid, faalangst en uitval.

Over economie en organisatie

Het vak handel (kantoor-verkoop) is meer theoretisch. Veel aandacht gaat naar het correct spreken en schrijven in het Nederlands en het Frans. Daarnaast oefen je in het klasseren, kopiëren, beantwoorden en doorverbinden van telefoons. Je krijgt de kans om zelfstandig te werken met de computer. Je maakt kennis met enkele beroepen zoals bediende, telefonist en verkoper. Je leert waarop een verkoper moet letten en je oefent verkoopsgesprekken. Je leert bestellingen en verkoopfacturen maken, kosten en winsten berekenen, bedragen in euro omrekenen van en naar andere muntsoorten. Je leert ook over boekhouden, banken, belastingen en leningen.

Over maatschappij en welzijn

In het vak verzorging maak je kennis met beroepen waarbij je zorgt voor je medemens: kinderverzorgster, gezinshulp of hulp voor bejaarden en mensen met een beperking. De aandacht gaat zowel naar lichamelijke verzorging, gezonde voeding als naar de leef- en woonomgeving. Je leert zorgen voor de gezonde dagelijkse voeding en eenvoudige, smaakvolle en betaalbare gerechten klaarmaken en opdienen. Daarnaast leer je een leefruimte onderhouden en zorg dragen voor kledij en textiel. Ook het sorteren van de was, het wassen zelf, het plooien en het strijken van de eigen kledij krijgt aandacht.

Na dit jaar kies je het domein dat het best aansluit bij jouw interesses en talenten. Aan het Lyceum heb je in de tweede graad de keuze uit de BSO-richtingen Organisatie en logistiek of Zorg en welzijn.

Lessentabel (wordt nog aangepast omwille van de nieuwe eindtermen)

Vakken

PAV

Levensbeschouwelijk vak

Burgerschap

Remediëring verbreding en verdieping

Optievak economie en organisatie

Optievak maatschappij en welzijn (verzorging)

Totaal aantal lesuren

Nestklas

Wenst u meer informatie over onze studierichtingen?