5 en 6 ASO Latijn-Moderne Talen

*5 en 6 ASO Latijn-Moderne Talen

1 A-stroom Latijn5 en 6 ASO Latijn-Moderne Talen5 en 6 ASO Latijn-Moderne Talen

In deze richting ligt de nadruk op taal in al haar aspecten. Bij de moderne talen leer je vooral communiceren, terwijl de studie van het Latijn je bewust laat nadenken over taalkunde en taalsystemen.

Om je moderne talen nog meer te oefenen, krijg je extra uren Frans, Engels, Spaans of Duits. Het Latijn neemt je, gedurende vier uren per week, via een diverse rijkdom van literaire genres mee op een leerzame tocht waarbij je verder inzicht verwerft, niet alleen in taal, maar ook in onze huidige beschaving. Je volgt Latijn samen met de leerlingen van Latijn-Wetenschappen en Latijn-Wiskunde.

Ook komt er een uur onderzoekscompetenties bij. In dit uur leer je hoe je een wetenschappelijk onderzoek kan voeren in het kader van je hoofdvakken. In het vijfde jaar leer je dat in kleine werkgroepjes, in het zesde jaar ga je ook zelfstandig aan de slag. Dit proces bereidt je voor op onderzoeksvaardigheden die van jou verwacht worden in het hoger onderwijs.

Na de derde graad ben je helemaal klaar voor hoger onderwijs, zowel aan de universiteit als op de hogeschool. Zeker taalopleidingen, zoals Taal- en letterkunde, Toegepaste taalkunde en Vertaler-tolk, zijn een logisch vervolg op Latijn-Moderne talen aan het Lyceum.

Levensbeschouwelijk vak

Duits/Spaans