5 en 6 dubbele finaliteit Defensie en veiligheid

5 en 6 dubbele finaliteit Defensie en Veiligheid

Inschrijven (opgelet dit is gewijzigd)

De inschrijvingen voor 5 defensie en veiligheid voor schooljaar 2024-2025 starten op maandag 15 april om 9.00 u op school. De opleiding 5 defensie en veiligheid was de voorbije jaren heel snel volzet. Wees er dus op tijd bij.

Waar inschrijven? De inschrijvingen op 15 april gaan door in ons restaurant, ingang langs Kortrijksesteenweg 12.

Is defensie en veiligheid iets voor jou? Volg zeker één van onderstaande infosessies.

• Donderdag 21 maart 2024 om 17u - 19 uur: INFOSESSIE (inschrijven is op dat moment nog niet mogelijk).
  • Donderdag 18 april 2024 - doorlopend van 17u tot 19u. Openschoolavond: INFOSESSIES en INSCHRIJVEN.
  • Maandag 27 mei 2024 om 17.30u INFOSESSIE met mogelijkheid tot INSCHRIJVEN.
  • Dinsdag 2 juli 2024 om 11 uur INFOSESSIE met mogelijkheid tot INSCHRIJVEN.
  • Dinsdag 27 augustus 2024 om 14 uur INFOSESSIE met mogelijkheid tot INSCHRIJVEN.

Inschrijven tijdens de zomervakantie

Je kan langskomen vanaf maandag 1 juli tot en met vrijdag 5 juli 2024 en opnieuw vanaf maandag 19 augustus 2024 tot donderdag 30 augustus. Op die dagen kan je bij ons terecht van 10 uur tot 16 uur. Op maandag 19 augustus starten de inschrijvingen pas vanaf 13 uur.

Waarom kiezen voor Defensie en Veiligheid?

Droom je van een toekomst als militair, politieagent, brandweerman, cipier of bewakingsagent? Ben je sportief, stressbestendig én een teamplayer? Dan is de studierichting Defensie en Veiligheid geknipt voor jou! Wie een getuigschrift van de 2e graad aso of tso, een blanco uittreksel uit het strafregister én een medisch geschiktheidsattest kan voorleggen, kan zich inschrijven!

Deze richting bereidt je voor op een carrière binnen de veiligheidssector, maar biedt je ook de mogelijkheid om verder te studeren. Het lessenrooster bestaat dan ook uit een basispakket algemene vakken (identiek aan de andere studierichtingen dubbele finaliteit), vier uur sport én heel wat specifieke, beroepsvoorbereidende vakken.

• Bewakingsagent: theoretische en praktijkgerichte voorbereiding op een job binnen de bewakingssector. Ben je aan het einde van het 6de jaar geslaagd voor alle onderdelen, dan behaal je het bekwaamheidsattest bewakingsagent en kan je direct aan de slag.
  • Defensie: Intensief opleidingsonderdeel waarin zowel de theorie als de praktijk aan bod komt. Zowel in het 5de als in het 6de jaar organiseren we een driedaagse bij Defensie. Daarnaast brengen we bezoeken aan verschillende afdelingen en bieden we de mogelijkheid om vervroegde toelatingstesten af te leggen.
  • Brandweer: Theoretisch luik op onze campus en verschillende praktijkopleidingen op de brandweerschool. Ook binnen dit onderdeel kan je verschillende attesten behalen. Bovendien word je grondig begeleid bij het afleggen van de selectieproeven.
  • Penitentiair bewakingsagent (cipier): Kennismaking met het beroep van cipier. Je krijgt de nodige theorie, gekoppeld aan observatieactiviteiten en bezoeken. Aan het einde van de opleiding kan je via Selor solliciteren voor de job van penitentiair bewakingsassistent (PBA) in alle Belgische gevangenissen.
  • Politie: Kennismaking met het politieambt en voorbereiding op de toelatingsproeven en opleiding. Ook hier bieden we meerdere observatieactiviteiten.

Onze troeven

Experts

Onze leerkrachten weten waar ze het over hebben. Velen combineren een carrière bij defensie, de politie, de brandweer of in de bewakingssector met een (deeltijdse) lesopdracht. Daarnaast komen er heel wat gastsprekers uit diverse veiligheidssectoren op bezoek. Stuk voor stuk mensen die het klappen van de zweep kennen en hun ervaring graag met jou delen.

Kennismaking met de praktijk

We slopen de muren van het klaslokaal. Door middel van vier uur sport per week willen we je in vorm krijgen én je teamspirit aanwakkeren. Daarnaast trekken we er geregeld op uit om de praktijk te zien en er meteen zelf van te proeven. Zo bezoeken we onder andere een politiekazerne, een legerbasis, de luchthaven, de douane in de haven, verschillende bewakingsfirma’s, een brandweerkazerne, een gevangenis, een forensisch psychiatrisch centrum en zoveel meer. Waar mogelijk, doen we actief mee!

Wat nadien?

Je sluit het 6e jaar Defensie en Veiligheid af met een diploma secundair onderwijs, aangevuld met enkele waardevolle attesten zoals het algemeen bekwaamheidsattest bewakingsagent, het attest bedrijfseerstehulpverlening, verschillende brandweerattesten, enz. Deze richting vormt een goede voorbereiding op beroepen met een hoge werkzekerheid. Wie dat wil, kan dus onmiddellijk aan de slag binnen de bewakingssector. Daarnaast kan je ervoor kiezen om deel te nemen aan de selectieproeven voor defensie, politie, brandweer of PBA. Een derde optie is doorstromen naar een professionele (zoals integrale of maatschappelijke veiligheid) of academische bachelor. Vanuit deze richting kan je dus alle kanten op!

Vakken in defensie en veiligheid

LBV

Nederlands + differentiatie

Geschiedenis / Burgerschap

Economie (EFC)

Toegepaste psychologie

Veiligheidstechnieken

EHBO

totaal

In het zesde leerjaar (enkel SJ 23-24) is deze lessentabel nog van toepassing: *5 en 6 TSO Defensie en veiligheid

Wil je graag meer informatie of wil je graag inschrijven voor Denfensie en veiligheid?